Frankrike

Storslaget utan dess like på Le Vieux Castillon

Efter en väldigt god frukost på mysiga Bed & Breakfast l’Orangerie, som jag skrev om här, reste vi på småvägar upp mot nästa boende. Landskapet förändras hela tiden när man reser genom Frankrike, och det är så fint att se. Det är vinodlingar efter vinodlingar, som ibland ramas av in av höga bergskedjor. Jag brukar alltid påpeka det, men gör det igen – lämna motorvägen när du är på semester. Man får se så mycket mer och så mycket oväntat när man reser på mindre vägar genom samhällen och områden där livet pågår i landet, bortom turiststråken.

Vid nästa stopp på vår roadtrip hade vi inte planerat in någonting alls utöver att bara vila, sola och bada. Platsen vi skulle bo på såg så fantastisk ut på bilderna när vi bokade, så vi ville tillbringa tiden där. Vi visste att det fanns trettiotre rum på hotellet, så det kunde ju inte vara hur litet som helst. Ändå var det inte helt lätt att hitta det, så vi körde omkring i smala gränder i medeltidsstaden där vi visste att hotellet skulle finnas. Varje gång förundras jag lika mycket över de smala vägarna i Sydeuropa. Ofta är de smala som gångvägar.

Skyltar talade om att vi var framme. Bilen framför oss står precis utanför dörrarna till hotellet på höger sida. Vi var väldigt konfunderade över hotellets läge. Skulle det ligga här, i de smala gränderna?

När vi kom fram möttes vi av en man som tog våra bilnycklar för att köra bilen till hotellets parkering och en annan bar våra väskor till rummet. Det var en väldigt märklig upplevelse som det var svårt att känna sig bekväm med.

Den obekväma känslan försvann direkt när vi kom in i hotellet, för titta vad som stod vid receptionen..! Jag som älskar fåglar gick fram till dem och skulle fota med mobiltelefonen. Då klev en av fåglarna upp på den och började bita på mobiltelefonskalet.  Å, den hade kunnat få följa med mig hem ♥

Här, mellan krukorna, gick vi in till våra rum. Så välordnat och mysigt!

Och så här fint bodde Patrik och jag, och Bella och Jackie i rummet innanför. Bella påpekade senare att hotellet kändes som en plats för par, och det är nog så att många reser hit som par, unga och gamla, eller för att fira bemärkelsedagar med familjen. Vi såg inga barn i tonåren, men några hade bebisar med sig.

Badrockar med tofflor i små tygpåsar till alla gäster att ha på sig till och från poolen.

Antagligen det lyxigaste poolområde jag upplevt, på alla sätt Ja, ni ser ju själva. Tänk att det här hotellområdet kunde gömma sig bakom en dörr längs den smala gatan.

En liten trappa som varken börjar eller slutar så att den går att använda. Men charmigt! Och titta på de vackra öppningarna ut mot landskapet, som fönster utan glas.

Trettiotre hotellrum, och ändå var det så här lugnt vid poolen på förmiddagen.

Utsikten från poolen kunde inte vara finare. Så vackert med de gamla kupade takpannorna också.

Det var planerad filmvisning vid poolen på kvällen. Vi slog oss ned i några fåtöljer och väntade på att få uppleva fransk biokväll i den varma sommarnatten, men tyvärr blev filmvisningen inställd. Bilden är lånad från hotellets hemsida, men så här hade det kunnat se ut.  Vi tog ett nattbad istället. Så härligt med uppvärmd pool. Det var säkert 28 grader i vattnet, så nästan lika varmt som i luften. Rena spabehandlingen.

Vi tittade på annan film vid poolen istället, på Patriks dator. Nämligen en av matcherna i fotbolls-VM, då Sverige mötte Mexico och vann med tre mål.

Det var väldigt dyrt att äta middag här, så vi bestämde oss för att äta på någon restaurang i den lilla medeltidsbyn på berget. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Alla restauranger stängde vid middagstid. Jag misstänker starkt att de ägdes av hotellägaren, som på det sättet mer eller mindre tvingade hotellgästerna att äta i den dyra restaurangen på hotellet. Men vi tog bilen till en närliggande by istället.

Däremot åt vi frukosten på hotellet. Det var spännande att se vad man skulle få till frukost för 250 kronor per person. Det måste ju nästan bli skaldjursplatå ;) Men så var det inte, som ni ser på bilden. Det var inte den sämsta frukosten på resan, men absolut den minst prisvärda.

Vi stannade bara en natt innan det var dags att resa vidare mot vårt sista boende på resan, i kuststaden Cassis. På vägen passerade vi den här muren med liggande stenar. Sådana fina murar såg vi många. Jag måste ta reda på hur de bygger dem för att de skall hålla ihop och inte rasa om det stormar.

Några tips

★ Det tog oss tre timmar att resa från Carcassonne till Le Vieux Castillon, men det var det värt. Det var en ganska överväldigande upplevelse med allt det vackra och välordnade och det var roligt att få uppleva det. Samtidigt kändes det lagom med en natt där, det är trots allt det genuina och personliga som är mest värt under en resa
★ Missa inte Avignon med påvepalatset och mycket mer. Att resa dit tar bara 30 minuter med bil.
★ Till Pont du Gard, som jag skrev om här, tar det bara sju minuter med bil. Ett måste att uppleva!
★  I den lilla byn Castillon-du-Gard, där hotellet ligger, finns en väldigt fin kyrkogård med en fantastisk utsikt ut över dalen, och många fina gränder. Vi valde att passa på att insupa miljön på hotellet så mycket vi kunde, men hade vi stannat fler dagar hade det varit fint att gå runt och fota

Övriga inlägg från vår resa längs Franska Rivieran:

* Storslaget utan dess like på Le Vieux Castillon
* Behagliga dagar på ljuvligt pensionat i Carcassonne
* En mysig kväll i den nästan overkligt franska och idylliska byn Peyriac-de-Mer
* Missa inte La Table d’Emilie i Marseillan
* Lunch i amerikansk 50-talsstil i Nîmes
* Vi besöker romerska Pont du Gard och våtmarkerna i Camargue med vilda hästar
* Vi bor i källarvalven på en kvarn från 1400-talet
* Lavendelfälten vid Sénanqueklostret i Provence
* Medeltida gator och livfulla torg i Aix-en-Provence
* Planering inför vår resa i Provence och Languedoc-Roussillon

I nästa inlägg skall ni få se bilder från den pittoreska kuststaden Cassis och ni skall få se vinodlingar och blå laguner. Vägen till Cassis gick på kurviga och branta bergsvägar. Det var så vackert, men jag var livrädd.

5 kommentarer

1. Jisses, säger jag åt mycket i detta inlägg; den i stort sett gömda entrén, rummet, poolen, utsikten, trappresten i muren, frukosten och priset. Klokt av er att stanna länge där och utnyttja det ni betalade för, inte ett ställe man kommer till sent på kvällen och sedan flänger iväg igen tidigt nästa morgon. Undrar som du om hotellägaren styrde alla restauranger i byn? Kompis med borgmästaren, kanske?

Himla kul att få se mer från din resa, nu är det bara att fortsätta berätta ;-)

Gilla

2. Skenet kan bedra med andra ord. Vem hade kunnat ana att det låg ett drömhotell med pool och allt gömd på den lilla gatan. Vilket hotell! Alltså om frukosten kostade 250 kronor per person, undrar jag bara lite hur dyrt rummen var och vad en middag där hade kostat. Synd att det var så dyrt. Ni reste ju inte ens under högsäsong.
    Då jag varit i Cassis ser jag mycket framemot ditt inlägg därifrån.

Gillad av 1 person

1. Frukosten var otroligt överprisad och middagen ännu mer. Det kostade 1500 kr per rum, vilket låg över vad vi brukar tycka är vår gräns, men det här fick bli ett engångstillfälle för att testa hur det skulle vara. Med tanke på att man fick så otroligt fina rum, perfekt service, uppvärmd pool och den utsikten (!) tycker jag ändå att rumspriset var rimligt. Däremot inte maten, som sagt. Det var nog den (inklusive drycker) de tog in vinsten på, men med tanke på frukosten som vi testade tycker jag att vi fattade rätt beslut att äta middagen på annan plats istället.

Gilla

3. WOW!!! Vilket häftigt ställe – helt fantastiskt! Och väl gömt också. Jag skulle älska att nån kom och parkerade bilen åt oss, för det brukar vara läskigt trångt i garagen ;-)
    Frukosten såg verkligen prisvärd ut… NOT! Ungefär som på paradorerna i Spanien där dom brukar ta uppåt 30 euro för frullen. Har bara ätit frukosten där en gång, och då ingick frukosten i ett specialerbjudande. HUUUR mycket grejer som helst och gott som bara den. Men prisvärt för 30 euro? Inte alls. Jag kan dessutom inte få i mig så mycket mat på morgonen så det gör det ännu mindre prisvärt. Tyvärr tar jag igen det där med råge senare på dan då jag blir väldigt ”duktig” på att äta :-D

Ser fram emot Cassis! Gillade den stan fast vi passerade den bara som hastigast :-)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.