Frankrike

Vi besöker romerska Pont du Gard och våtmarkerna i Camargue med vilda hästar

På vår väg söderut i den franska regionen Languedoc-Roussillon var vi bara tvungna att se den tvåtusen år gamla akvedukten över floden Gard. Det går nästan inte att föreställa sig att den byggdes ungefär etthundra år efter Jesu födelse och fortfarande finns kvar. Akvedukten är 50 km lång och en del av den utgörs av Pont du Gard, den mest kända delen.

Pont du Gard är den högsta akveduktbron i den romerska världen och ett av antikens underverk. Ser man bron förstår man det. Hur lyckades de lyfta de tunga stenblocken fyrtio meter upp i luften? Fascinerande också hur de fogade ihop stenblocken utan nutidens murbruk.

Ibland blir omtalade byggnader besvikelser när man ser dem, eftersom de inte alls motsvarar förväntningarna. Här var det tvärtom, Pont du Gard är riktigt mäktig och så vacker. Jag är så glad att vi bestämde oss för att se den. Familjen håller med, som ni ser!

Över hela strandområdet vid Pont du Gard myllrade det av snäckor.

Men vems matplats är detta?

Vi hade inte tänkt resa ned till Camargue eftersom Patrik och jag varit där tidigare och inte tyckt att området imponerade särskilt mycket. Men eftersom vi hade tid över tills det var dags för incheckning på nattens hotell gav vi Camargue en andra chans. Kanske skulle vi ha tur den här gången och faktiskt få se de svarta tjurarna som sägs ströva i området. Camarguehästar såg vi i alla fall nästan direkt.

Så gulligt med fölen, och intressant att se att de kan födas med så olika färger för att sedan bleka av och bli skimlar, alltså helt vita. Precis som till exempel islandshästar och arabhästar.

Vissa var mindre intresserade och nöjde sig med att filma från bilfönstret ;)

Här är två av alla flamingos som skall finnas i floddeltaområdet i Camargue. Men man får nästan använda kikare för att se dem. De här två var också de enda flamingos vi såg. Och hjälp vad illa det luktade! Jag undrar vad det är som gör att det luktar så, kan det vara svavel? Roligt i alla fall att ha sett salthaltiga laguner, så kallade étangs. Jag antar att det vita är salt som ligger kvar när vattnet dragit sig tillbaka.

Camarguehästar igen. Det ser mysigt ut när man ser dem beta i våtmarkerna i flockar med sina föl, men de hästar vi såg var inte fria så som det sägs, utan gick innanför stängsel. Dessutom innanför stängsel som inte vore lagligt i vårt land, nämligen taggtråd. Det är så många djur som har skadat sig allvarligt på just taggtråd, och det berörde mig väldigt mycket att fransmännen som är ett hästälskande folk gör så här.

Vackert var det i alla fall. Precis som alla solrosfält vi såg under vår resa. Hemma har jag sått solrosor i en pallkrage för att få litet fransk känsla, man får göra vad man kan :)

Efter ett ha kört omkring i Camargue åkte vi uppåt mot Nîmes, där det skulle finnas en restaurang med amerikanskt 50-talstema som vi trodde att Bella och Jackie skulle gilla. Och det gjorde de. Vi också. Bilder på det kommer i nästa inlägg.

Här avrundar jag med två bilder från hotellet, där vi såg VM-matchen Sverige-Tyskland. Det gick ju inte så bra för Sverige i den matchen, men det ordnade sig ändå och på lördag är det dags för kvartsfinal mot England.

Det här hotellet, Hôtel Le Pré Galoffre, var inte det bästa, men helt ok med familjerum i två våningar. Poolen låg i skugga och var ganska kall, men i + 32 grader var det skönt att den svalkade.

Några snabba tips inför besök av Pont du Gard och Camargue

★  Från Pont du Gard var det bara 30 min bilresa till vårt nästa boende, 30 min från Avignon och Nîmes och 40 min från Arles.
★  På morgonen när vi var vid floden Gard hade det ännu inte hunnit bli så varmt, men om man vill bada i floden finns det fina stränder och klippor
★  Det finns en bra parkering vid Pont du Gard och café, museum och fräscha toaletter. Följ den steniga vägen drygt 1 km fram till floden
★  Familjekort för en bil och upp till fem personer kostar E 18 för tillgång till allt på platsen. Öppettider när vi var där: 9.00 – 19.00
★  Camargue är känt för sina Camarguehästar, svarta tjurar och flamingos. Vi såg även tjurarna, men på långt håll. För den bästa upplevelsen av området skall man nog vandra runt eller kanske ta en ridtur på något av alla ställen där det erbjuds, vi åkte bil. Jag kan tänka mig att man kan få se många spännande fåglar

Övriga inlägg från vår resa längs Franska Rivieran:

* Storslaget utan dess like på Le Vieux Castillon
* Behagliga dagar på ljuvligt pensionat i Carcassonne
* En mysig kväll i den nästan overkligt franska och idylliska byn Peyriac-de-Mer
* Missa inte La Table d’Emilie i Marseillan
* Lunch i amerikansk 50-talsstil i Nîmes
* Vi besöker romerska Pont du Gard och våtmarkerna i Camargue med vilda hästar
* Vi bor i källarvalven på en kvarn från 1400-talet
* Lavendelfälten vid Sénanqueklostret i Provence
* Medeltida gator och livfulla torg i Aix-en-Provence
* Planering inför vår resa i Provence och Languedoc-Roussillon

I nästa inlägg skall ni få se bilder från ett lunch- och middagsställe i amerikansk 50-talsstil, som blev Bellas och Jackies favorit under resan

Välkommen att titta in igen och följa med oss på vår resa genom text och bilder!

6 kommentarer

1. Visst blir man imponerad och känner sig liten på jorden när man ser byggnadsverk som akvedukten? Stadigt, stabilt bygge som håller än – något helt annat än många av dagens skräpbyggen!
    Kul att ni såg både flamingo och hästar o Camargue, när vi var där tittade vi enbart på saltutvinningen :-)
    Men jag har – såklart – tänkt som du, en låda solrosor vill jag ha!

Gilla

2. Så fantastisk vacker bra! Ja även den gamla träbron i första inlägget. Gillar broar, speciellt att fota dem. Mysigt med hästarna men usch för taggtråd, kan bli riktigt hemska skador… Och fotboll är ju bara ett måste under VM :)

3. Både Pont du Gard akvedukten känner jag igen, liksom Camargue såklart. När jag var där såg jag bara hästar, inga flamingon och tjurar. Nu har jag kunnat ”komplettera” med åtminstone flamingon;-)
    Jag gillade Camargue för det är så vilt där, lite oreda om du förstår vad jag menar. Å ett besök i Saintes-Maries-de-la-Mer och festivalen med alla zigenare som vallfärdar till kyrkan där tyckte jag var riktigt häftig.
    Himla kul att även du nu har fått upp ögonen för fotboll! Jättekul att ni följde matcherna!

Gillad av 1 person

1. Det var fint i Camargue, annorlunda med helt annan natur. Festivalen låter som något man borde uppleva :) Och fotboll, ja nu har jag tydligen fastnat, så på lördag sitter jag bänkad framför teven!

Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.