Frankrike

Vi börjar vår Frankrikeresa i Paris

Vi har fördelen att bo bara femton minuter från Arlanda, så trots att vi skulle resa tidigt behövde vi inte gå upp tidigare än klockan fem. Väskorna var packade och de flesta redan lastade i bilen kvällen innan. Jag hann i lugn och ro ge alla djuren mat och vatten innan det var dags att åka till långtidsparkeringen. Flygresan var väldigt behaglig med trevlig personal och god mat i de nya fyrkantiga boxarna som SAS har börjat med. En bra start på en fantastisk resa!

Vi landade på Charles de Gaulle-flygplatsen redan vid tiotiden på förmiddagen. Bil hade vi redan bokat, så det var bara att ta sig till biluthyrningen, hämta ut bilen och packa in oss och väskorna och bege oss mot Paris. Allt gick väldigt smidigt och det tog verkligen ingen tid alls att hämta ut bilen. Även parkeringsplats i ett garage nära Eiffeltornet hade vi bokat hemifrån. Eftersom vi skulle lämna bilen med all vår packning hade vi valt ett kameraövervakat garage. Kostnaden för fem timmar var drygt 19 euro, det vill säga ungefär 190 kronor. Med hjälp av mobiltelefonens GPS navigerade vi oss fram i Paristrafiken.

Innan jag kunde ägna en tanke åt lunch måste jag bara få se Eiffeltornet, så vi gick raka vägen till Place du Trocadéro, där man har den här utsikten ut över Eiffeltornet. Ganska pampig byggnad där den tornar upp sig över staden, eller hur?

Litet mer avslappnad, nu när jag fått ta mina första bilder, känna att vi var på gång med resan och fått känna av den franska atmosfären, gick vi till en väldigt mysig restaurang med otroligt trevlig personal; Café du Trocadéro, alldeles nära Eiffeltornet med utsikt över folklivet. Här var kaffet riktigt gott. Fransmännen har dock inte samma kaffekultur som italienarna. Jag lärde mig snabbt under vår resa att inte beställa cappuccino, den var alldeles för söt, men café au lait var oftast ok.

Lunchen var fantastisk. Jackie åt krispig fish and chips, men utan remouladsås som annars brukar serveras till. Jag och Patrik valde en ganska syrlig och väldigt god sallad som verkligen gav mersmak! Och så fint serverad, med salladen inuti rosésalladsblad. Det märks att vi är i Frankrike, de har finess när det gäller mat! Ja, faktiskt när det gäller det mesta, jag kommer att visa bilder på vad jag menar i flera av mina inlägg från resan.

Bella är väldigt förtjust i ostar, och valde ett fat med tre sorters ostar med frukt och bär. När vi är på resa är vi inte lika noga med vad barnen väljer att äta. Vill man äta ost till lunch så går det bra. Alla måste få uppleva resan så mycket som möjligt på sitt eget sätt. Som nödproviant har vi alltid med oss proteinbars hemifrån, blir någon akut hungrig och behöver energi finns en hel måltid enkelt till hands.

Redan första dagen fick vi en försmak av hur trevliga och serviceinriktade fransmännen är. Under hela resan använde vi det franska språket, men när det inte räckte till gick det alldeles utmärkt att prata engelska. Ibland pratade vi franska, och när de märkte hur ringrostiga vi var svarade de på engelska :) På hotell, restauranger, i butiker, ja överallt hälsade vi alltid med bonjour när vi kom och au revoir när vi gick. Även barnen. Barn räknas på precis samma sätt som vuxna i Frankrike, och på samma sätt som det skulle se konstigt ut om jag gömde mig bakom Patrik och inte hälsade, upplever fransmän det när barnen inte hälsar. Det kan vara bra att tänka på när man är i Frankrike, och kanske var det nyckeln till att vi blev så otroligt väl bemötta överallt. Artighet och respekt. Jag kommer att berätta mer om det i ett eget inlägg längre fram, och om kulturkrocken som överrumplade oss när vi kom hem igen. Svensk butikspersonal som inte alls hälsar eller har ögonkontakt med sina kunder.

Är man i Paris måste man ju fota en klassisk Metro-skylt. Så charmigt gammaldags. Vi åkte dock inte tunnelbana den här gången, utan valde att flanera i staden istället.

Efter vår mysiga lunch gick vi tillbaka till Place du Trocadéro för att insupa atmosfären och ta fler bilder. Vi var inte ensamma där, milt uttryckt, men det fanns ändå gott om plats för att ta bilder utan att få med hela turisthorden.

Den välkända vintagekarusellen med två våningar på ena sidan av bron över Seine till Eiffeltornet, Pont d’lena.

Så vacker och så välbevarad. Titta bara på detaljerna, rena konstverket. Jag blev glad att se att den respekteras och inte sprayas ned med klotter.

Så här såg vår promenad ut i Paris, bortsett från att vi sedan också gick över bron Pont Alexandre III till andra sidan av Seine och tillbaka till utgångspunkten där vi parkerat bilen, vid Avenue Kléber. Som jag nämnt här, använder vi alltid Google maps när vi planerar våra resor. Det är lätt att tro att avstånden är kortare än de faktiskt är, men med google maps har man koll.

Jag ville absolut se Pont Alexandre III som jag hade läst skulle vara så vacker, så vi gick över Pont d’lena och vidare längs kanten av Seine vidare till Pont Alexandre III. Ser ni de fina kejserliga örnarna som pryder Pont d’lena? Örnarna har prytt bron sedan början av 1800-talet, bortsett från vissa perioder då de avlägsnats innan de kommit tillbaka igen.

Solen gassade och det var drygt 30 grader varmt, men när man väl är i Paris måste man ju passa på att uppleva så mycket man hinner av staden. Tjejerna var väldigt tappra i värmen, trots att vi gick och gick och svetten lackade.

Vi kom inte helt nära, men tillräckligt nära för att kunna fota ur ett underifrånperspektiv. Riktigt cool, den där byggnaden. Tyvärr fick jag inte möjlighet att ta en bild när vi körde in i Paris och passerade en smal gränd, och plötsligt fick se hela Eiffeltornet torna upp sig framför oss. Det var en så häftigt upplevelse när all vår längtan efter att komma till Frankrike på något sätt blev konkret verklighet i och med det vi såg just då. Ren och skär lycka, och vi ropade till allihop i bilen när det hände.

Promenaden längs Seine kändes antagligen längre än vad den hade gjort en svalare dag, men till slut såg vi den – Pont Alexandre III. Och titta vilken tur jag hade när jag fotade, som fick med en fransman i basker också – så franskt :)

Fyra bevingade hästar är placerade vid brofästena. De sitter högt upp på pelare som är 17 meter höga och representerar konst, vetenskap, handel och industri. På varje sida av bron sitter det en lejongrupp. I mitten på bron sitter några nymfer i koppar.

Filmer där Pont Alexandre III är med

För oss som gillar James Bond-filmer kan det vara roligt att veta att bron är med i  filmen Levande måltavla med Roger Moore. Under en biljakt stannar han till på bron i en Renault 11 taxi, som delats på mitten så att James Bond kör i den främre delen av bilen.

I Woody Allens film Midnatt i Paris spelades många scener in på bron, bland annat slutscenen. Midnatt i Paris kan jag verkligen rekommendera om ni vill se många vackra scener från Paris med omnejd. Även Monets trädgård och Versailles, som vi också besökte under vår resa, är med i den filmen. Och Musée Rodin, som jag har skrivit om här.

I ett eget inlägg längre fram blir det fransk filmfest, när jag tipsar om närmare trettio filmer som utspelar sig i Frankrike och Paris. De kommer att få dig att vilja resa till Frankrike direkt, och de är bra att ta till när längtan tillbaka blir stor.

Till Paris återvänder vi snart hoppas jag, det finns så oändligt mycket att uppleva. Men nu var vi tvungna att åka och checka in på hotellet, så vi gick tillbaka till bilen, tog oss upp ur parkeringsgaraget på de smalaste små klaustrofobiska vägar där betongväggarna var fulla med skrapmärken av lacken från bilar som kommit för nära, och vidare till resans första boende ungefär fyrtio minuter från Paris. Hotellet visade sig överträffa våra förväntningar med råge.

Det blir många fler inlägg från vår resa i Frankrike. Det blir bilder på slott, charmiga franska byar och storstäder, maten och dryckerna, bilder från cidervägen och bilder från vår dag på galoppbanan i Deauville. Jag har fotat en del från vår shopping och förstås från våra olika boenden, och så resvägen. Vi har besökt flera platser för landstigningen i Normandie, på D-dagen den 6 juni 1944, bland annat har vi besökt bunkrar och vi har sett den amerikanska kyrkogården med fler än 9000 gravplatser från andra världskriget. Vi har också fått uppleva åtminstone litet hur det kändes att stå i ett skakigt flygplan beredd att hoppa ut över Frankrike tillsammans med tusentals andra, när himlen var full av vita fallskärmar och mullrande flygplan. Det var enormt gripande. Vi har förstås också solat och badat och läst böcker. Vi har varit på golfbanan och vi har besökt Monets trädgård.

I nästa inlägg berättar jag om vår upplevelse av Versailles, det största kungliga slottet i världen. Här sitter familjen i den golfbil vi hyrde för att ta oss runt i den enorma slottsparken.

Välkommen att titta in igen och följa med oss på vår resa genom text och bilder!

22 kommentarer

1. Vilka fina bilder och vad inspirerande du skriver! Den där salladen ser ju så god ut. Och vilken bra idé att låta barnen välja själva vad de vill äta, som du skriver, det ska ju vara deras upplevelse också. Intressant det där med servicen och att det är så uselt ofta iaf i Stockholm. Har också upplevt amerikansk servicepersonal som ju är exceptionell. Ser fram emot att läsa mer!

Gillad av 1 person

2. Jadå, nu längtar jag till Paris igen. Såklart.
    Fransmän är alltid artiga och trevliga om man ser till att hälsa på dem – de tycker att vi är otrevliga om vi inte hälsar!
    Själv kan jag störa mig enormt på kunder som inte vill se åt mitt håll när de kommer in i butiken när jag jobbar. Har insett att det är i mångt och mycket en nationalitetsfråga, vissa nationaliteter blir nästan rädda när jag säger hej.

Gillad av 1 person

1. Jag håller med fransmännen, jag tycker att man bör hälsa när man kommer in i en butik, och när man går. Kanske för att jag inte tycker att det är en självklar rättighet att gå in i en butik och börja titta på varorna, det är ju som om någon bjuder in att titta. Jag tycker att man visar samma respekt som om man bjuds in i någons hem.

Gilla

3. Ser ut som en underbar början på semestern. Vi stannande inte i Paris förra sommaren men det får nog bli en resa dit snart. Jag var i Paris 1989 och var inte så imponerad men tror att jag behöver uppleva staden som vuxen. Ska bli kul att följa med lite mer på er resa. Framförallt ser jag fram emot Normandie, ska bli kul att minnas vårt eget besök .

Gillad av 1 person

1. Jag har känt som du, att Paris inte imponerar så mycket. Men den här gången ändrade jag mig helt och vill bara se mer och mer. Jag hoppas kunna åka på en weekendresa någon gång, och bara fokusera på Paris och allt som finns att uppleva där.

Några inlägg till från allt vi upplevde i Loiredalen, men sedan blir det Normandie-bilder :) Du kommer nog att känna igen mycket av det vi upplevde där. Skall titta in hos dig och kika på bilderna igen som du tog där.

Gilla

4. Men vilken fin och inspirerande reseblogg du har. Så roligt att samla att resor på ett ställe. Så härliga och fina bilder, kan inte blir annat än sugen på Paris och Frankrike då man ser detta. Ser framemot fler bilder från er resan. Vi har också varit i Frankrike (men bara några dagar) då vi bilade i Europa i sommar. Gillade verkligen de, så vackert.

Gillad av 1 person

1. Tack, vad roligt att du gillar den! Jag ville samla allt på ett ställe så att resten av familjen lätt kan hitta inläggen och även för att dela med mig av våra upplevelser och kanske inspirera och tipsa andra. Jag gillar själv att läsa om resor, och så föddes tanken på en separat blogg.

5. Paris är sig lik ser jag! Har varit i Frankrike många gånger och älskar landet. Har aldrig upplevt att fransmän är snorkiga och arroganta som speciellt engelsmännen påstår att de är (ja, jag vet att det har sina förklaringar;-) ). Har alltid upplevt fransmännen som trevliga och vänliga. Dessutom kan dom sitt kök om man säger så:-)

6. Vi var i Paris med barnen för några år sedan och det var ju en upplevelse. Dottern ogillade i högsta grad att folk rökte precis överallt, annars var de positiva. Jag måste säga att jag inte tänkte på det där om affärer, att de hälsade mer än i Sverige. Här i Sundsvall är det nästan omöjligt att gå in i en klädaffär utan att expediterna hälsar och frågar om man vill ha hjälp. Jag som gärna vill ”gå i fred” stör mig lite på det ;-) Däremot är det en enorm skillnad mellan USA och Sverige. I USA tackar man chauffören när man går av bussen, det händer ju aldrig här (på stadsbussar), och jämt så är det ju en dialog. Det reagerade barnen på rätt mycket.

Gillad av 1 person

1. Vi reagerade också på att folk rökte överallt. Här hemma är det ganska sällan man ser folk som röker numera, men i Frankrike var det verkligen helt annorlunda. I USA är butikspersonalen alltid så serviceinriktad, men jag hade inte räknat med samma sak i Frankrike. Alltid när vi kom in eller gick ut ur butiker, restauranger eller var vi nu var, så hälsade alla så glatt. När vi kom till Arlanda och tog flygbussen till långtidsparkeringen sade chauffören inte ens hej och sade inte hej då när vi gick.

Gilla

1. Tack :) Det var verkligen en höjdare, på flera sätt. Det hade inte varit möjligt att ta sig runt parken utan den, parken var enorm! Och så skyddade taket mot den gassande solen. Just den dagen var det + 35 grader…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.